U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Mijn werk

Ik vind dynamiek belangrijker dan gelijkenis in een aquarel. Ik probeer beweging te suggereren door bijvoorbeeld “dode” huizen als beweeglijke objecten te zien. 

De huizen moeten naar elkaar kijken, praten ………….elkaar versterken. Door de kleuren explicieter te kiezen, de vormen te overdrijven en lijnen aan het beeld toe te voegen probeer ik “dode” onderwerpen dynamischer te maken. Ik gebruik de werkelijkheid om een schilderij te maken. Het gaat mij om de interpretatie. Het is de werkelijkheid op een andere wijze uitgebeeld.

Ik schilder een onderwerp, omdat het mij aanspreekt en niet omdat het onderwerp goed in een serie past. 

Ik wil op geen enkele wijze mijzelf beperkingen opleggen in onderwerp keuze, kleur, afmeting of wat dan ook.

 

Olieverf en Aquarel

Mijn eerste penseelstreken zagen het  licht in olieverf. Mijn  techniek ben ik vooral gaan ontwikkelen door het schilderen van portretten, hetgeen een heel goede oefening bleek. In gezichten zie je snel afwijkingen ten opzichte van de realiteit, waardoor je motoriek op het doek groeit. Na een schildersperiode, waarin ik heel intens met olieverf en acryl bezig was (zo'n 10 jaar), volgde een overgang naar het aquarelleren (tot nu toe, zo'n 25jaar). Het voordeel van aquarelleren is dat je snel iets kan neerzetten. Bovendien zijn de kleuren prachtig. En niet te vergeten bij het plain air schilderen is het materiaal makkelijk mee te nemen. 

 

Acryl

Sinds enkele jaren schilder ik, naast het aquarelleren, ook weer met acrylverf. De acrylverf breng ik onverdund op het doek aan. Dit betekent dat de verf direct uit de tube wordt gebruik. Door de korte droogtijd kan ik snel en eenvoudig meerdere lagen over elkaar aanbrengen. Het resultaat geeft mooie kleuren met scherpe randen.

Door de mogelijkheden van acryl- en aquarelverf kan ik mij uitdrukken wat ik voel. Geliefde onderwerpen zijn stadsgezichten of onderwerpen die met water te maken hebben, zoals havens, boten en scheepswerven.

 

De schilder

Als  kind liep ik, uit het Westland afkomstig, vaak rond in het Gemeente Museum  in Den Haag, ervan dromend ooit zelf aan de slag te gaan met penselen en verf. Uiteindelijk duurde het nog enkele jaren, voordat ik er werkelijk toe overging mijn passie in praktijk te brengen. De directe aanleiding vormde een bezoek in Frankrijk aan mijn oom Kees Bol, kunstschilder van beroep. Gegrepen door  de olieverfwerken van mijn oom besloot ik een beeldende  kunstopleiding/schilderen te volgen. 

Ik exposeer  regelmatig in verschillende galeries. Er zijn o.a. tentoonstellingen geweest  in Rotterdam, Doetinchem, Biervliet, Terneuzen, Zelzate (B), Philippine, Middelburg, Vlissingen, Goes en Kapelle.

Ik heb  ook deelgenomen aan een landelijke wedstrijd uitgeschreven door Winsor &  Newton, waarbij ik, de award  - de eerste prijs in de  vorm van een ´Rembrandtbeeldje´ - in de wacht sleepte. Citaat uit een juryrapport,  waarbij ik de eerste prijs won in een landelijke wedstrijd uitgeschreven  door Winsor & Newton, luidde: De jury had veel waardering voor de expressieve  benadering van het thema, dat krachtig in elementaire vormen is opgezet. Gedurfde vereenvoudiging van elementen die aan het motief iets toevoegt, mede door de onderschildering. Zeer origineel.

Ik woon sinds 2000 in Kloetinge bij Goes, daarvoor heb ik 18 jaar in Zeeuws-Vlaanderen in Philippine gewoond. In de zomer van 2019 verhuis ik naar Kruiningen. Mijn jeugd heb ik grotendeels doorgebracht in Monster in het Westland. Ik  hoop dat bovenstaande een beeld geeft van wie ik ben en hoe ik tot mijn  onderwerpen kom.